Не пропусти

Про особливості та вагу франчайзингового бізнесу в Україні: Ігор Шевельов, співзасновник мереж Pizza Celentano, Potato House, Кумпель Груп

dlia-stranici1-300x114

Можна все життя вважати, що не маєш ніякого відношення до франчайзингу і цим часом святкувати день народження в улюбленій піцерії, яка відома кожному українцю та працювати на автосервісі, що працює за договором франчайзингу. Виявляється понад 70% усіх ресторанів України франчайзингові, а у роздрібній торгівлі та на ринку послуг ці показники ще вищі — майже 84% та 73% об’єктів відповідно. Щодня кожен із нас є клієнтом мережевого супермаркету, поштового оператора та страхової компанії. І як бачимо, до франчайзингової діяльності мають відношення не лише франчайзери та франчайзі, а і величезна частина населення країни. Найбільше це стосується споживачів послуг або продуктів франчайзингових мереж, але варто не забувати ще і про працівників та партнерів цих підприємств.

123-5(1).jpg

Насправді, в Україні франчайзинг — найбільш сприятлива (хоча ще не дуже поширена) можливість побудувати бізнес. Ця модель є дуже розвиненою у світі (особливо в США та країнах західної Європи), активно досліджується та підтримується державою. Також франчайзинг в Україні — надійний спосіб зниження операційних ризиків та виживання компаній у довгостроковій перспективі. Так, за статистикою, зі всіх українських підприємств 77 % приватних підприємців йдуть з ринку після 7 років роботи, а після 10 років роботи на ринку на плаву залишаються лише 18 %. У підприємств, які працюють за договорами франчайзингу ці показники суттєво вищі – тільки 8 % підприємців йдуть з ринку за п’ять років, і 90 % зберігають свої позиції на ринку після 10 років роботи на ринку.

Про особливості та вагу франчайзингового бізнесу в Україні: Ігор Шевельов, співзасновник мереж Pizza Celentano, Potato House, Кумпель Груп

ИЭ 2017 (1).jpg

Франчайзинг — це створення робочих місць.

По-перше у франчайзингу розвивається більше 20 000 підприємств у різних сферах діяльності. Кількість зайнятих в ньому осіб давно перевищує 500 000 українців. Це більше, ніж населення у Миколаєві чи Вінниці. Крім того, з мережами співпрацюють дрібні підприємці та постачальники. Які в свою чергу завдяки бізнесу великого партнера можуть досягати кращих результатів та виходити на новий рівень якості роботи, створювати нові робочі місця. У історії нашої компанії, а їй цьогоріч виповнюється 20 років, є безліч прикладів, коли наші постачальники росли і розвивалися поруч з нами. Колись в Україні важко було днем з вогнем знайти хорошу арабіку, сир чи отримати належний сервіс каво-машин. Все це десятки тисяч робочих місць.

А якщо розуміти, що від працевлаштування людини залежить не вона сама, а ще й її родина — то зацікавлених осіб стає ще більше — приблизно, як населення 3-4 середніх областей України.

Уявімо, що усі чи більшість франчайзингових підприємств буде ліквідовано — то ці півмільйона людей підуть на біржу праці, перестануть платити податки, їм доведеться виплачувати пільги — а це все велике навантаження на бюджет. Багато постачальників та підрядників теж лишається без роботи з такими ж наслідками.

По-друге тисячі франчайзингових підприємств багато споживають. Як мінімум, це сировина, продукти, вода та електроенергія (на що тарифи вищі, ніж на заході). Крім того — ремонтні матеріали, меблі та декори, форма для персоналу, посуд чи інші предмети, задіяні в діяльності того чи іншого підприємства.

5-22-59f61627a8edc.jpg

Франчайзинг — це надійність.

У світі дуже активно досліджується франчайзинг, особливо в США та західних європейських країнах. Виявляється, в Європі до 40% валового продукту виробляється саме у сфері франчайзингу. Але цікаве наступне — якщо прослідкувати за розвитком нового підприємства — то серед нефранчайзингових через 3 роки лишається лише 30%, коли у франчайзингу серед 3-річних виживає і продовжує функціонувати 98%. Через 10 років — з перших продовжують діяльність лише 7-10%, з других — 80-92%. Це чітке відображення в цифрах надійності бізнесу для усіх залучених: для споживача та працівника, партнера та франчайзі, в тому числі і для держави. Франчайзинг — це вже перевірена модель, тому запуск такого бізнесу має менше ризиків для усіх причетних сторін.

Одним з найважливіших факторів у цій бізнес-моделі є саме довіра. Адже власник бізнесу/бренду по суті знаходить партнерів, з якими може поділитися своїм досвідом, ідеями, досягненнями, розділити з ними свій бізнес. І це працює тільки тоді, коли партнери можуть покластися один на одного. Навіть наша величезна мережа побудована на дружбі, це не просто правда, а й наша перевага.

5-11-59f6162743b7b.jpg

Чого потребує сфера зараз.

Проблема, яка існує зараз у цьому розрізі — недосвідчені нові мережі, які починають поширювати франшизу до того, як їх підприємство пройде перевірку часом. Саме такі моменти було б коректно регулювати законом. Але суть не в регулюванні чи контролі, а в підтримці, захисті.

Щоб франчайзинговий бізнес був справді привабливим для залучення інвестицій та мав добре підґрунтя для розвитку — франчайзери та франчайзі потребують підтримки держави.

Ми можемо переймати досвід інших країн, де франчайзинг захищений пільгами, звільнений від податків (або не має завищених тарифів). В країнах Європи та США банки йдуть на зустріч такій бізнес-моделі та створюють комфортні умови для отримання кредитів.

Якщо озирнутися — Україна є прикладом поширеного франчайзингового бізнесу і зараз це важливо не зламати! Кількість франчайзерів та франчайзі росте, малі та середні підприємці все більше звертають увагу на такий спосіб співпраці, адже в хисткому макроекономічному середовищі франчайзинг пропонує більше безпеки та усуває значну невизначеність в бізнес діяльності.

Джерело

doc Зразки договорів франчайзингу (комерційної концесії) та ліцензійних договорів>>>