Юридичний бізнес: погляд у майбутнє

Дарина Сидоренко

Минулого тижня, 23.02.2018 р., відбувся XIV юридичний форум Асоціації правників України «Розвиток ринку юридичних послуг в Україні». Цього року обговорення були присвячені тому, що відбуватиметься з юридичною професією. Провідні юристи поділилися власними очікуваннями від юридичного ринку. «Дуже знаковим є те, що темою обрано саме майбутнє розвитку юридичної професії та ринку юридичних послуг, оскільки протягом останніх 4-х років ми перезасновуємо основні інституції України, а без справедливої правової системи у нашої держави немає майбутнього», – наголосив Павло Петренко, Міністр юстиції України.

03bf443e2e905a248c22fc00e969b68a

Намагаючись відповісти на одвічне питання про те, що нас очікує, старший партнер Asters Армен Хачатурян проаналізував основні очікування правової спільноти англо-американської школи права. Відомо, що відповідні тенденції через деякий час доходять і до України. Отже, пан Хачатурян виділяє такі тренди:

  • Інновації, які є достатньо багатосторонніми та змушують мислити по-новому, бути більш гнучким та пристосовуватися до клієнтів. Відтепер дослідницька роль юриста переміщується на задній план, створюються міксовані групи з представників різних професій для того, щоб надавати комплексні послуги клієнтам. За таких умов юристу необхідно бути координатором цих процесів, а майбутнє буде за тими фірмами, які переходять до такого світогляду.
  • Стратегії розвитку юридичної фірми стають більш пов’язаними зі стратегіями введення бізнесу клієнтами, тобто відбувається певне підлаштування під потреби ринку.
  • Поява альтернативних бізнес-структур, що збільшує конкуренцію.
  • Поширення принципу more for less, за яким, зменшуючи витрати на розширення бізнесу, можна зробити його більш ефективним, використовуючи сучасні технології.

Говорячи про технології, необхідно застосовувати не лише вже давно відомі принципи CRM та автоматизації, але й нові, а саме: хмарні технології (що передбачають віддалену обробку та зберігання даних), технології блокчейну і розумних контрактів, вирішення спорів в інтернеті та штучний інтелект.

Особливу увагу та побоювання викликає штучний інтелект, оскільки він відрізняється здатністю до самонавчання. «Сьогодні багато юридичних компаній від Австралії до США розробили власні програми з використанням штучного інтелекту. Більшість з них має обробляти велику кількість інформації та застосовується, щоб зменшити навантаження на юристів молодшого і середнього рівня (наприклад, у процесі обробки великого об’єму даних під час проведення due diligence на проектах M&A). Це заощаджує велику кількість часу та, як наслідок, зменшує вартість послуг. Панує думка, що в майбутньому штучний інтелект взагалі зможе замінити представників юридичної професії. В Австралії вперше була зареєстрована фірма, в якій немає юристів. Натомість створена інтернет-програма, яка розрахована на стандартні ситуації. Отримуючи відповідні дані про суть проблеми, вона надає відповідь за кілька хвилин», – зазначив пан Хачатурян.

На стику поколінь

На першій сесії під час панельної дискусії «Люди майбутнього: відносини поколінь» експерти обговорювали комунікативні розриви, які з’являються у процесі співпраці вихідців з покоління Х (людей, народжених у 60-80 роки минулого століття) та покоління Y (людей, народжених після 1981 р.) — їх ще називають «мілленіали», тому що їхній світогляд був сформований у новому тисячолітті.

Зазначена проблема є актуальною, оскільки за статистикою 2/3 працівників юридичних фірм – це представники покоління Y. Таке співвідношення постійно зростає. До чого це призводить, а також як потрібно враховувати відповідні тенденції у процесі введення бізнесу та організації праці, з’ясовували партнер Legal Marketing Solutions Тетяна Бенько, партнер «Василь Кісіль і партнери» Оксана Войнаровська, керуючий партнер Arzinger Тімур Бондарєв, керуючий партнер AVELLUM Микола Стеценко та модератор цієї сесії, партнер комунікаційної та маркетингової групи BeCentric Ірина Химчак.

Оксана Войнаровська, вказуючи, що покоління Y росло та формувалося разом зі стрімким розвитком інформаційних технологій, виділяє основні відмінності цього покоління, які позначилися на них, як на співробітниках:

  • вони ставлять кращі умови праці вище, ніж заробітну плату;
  • у них є надзвичайна потреба у свободі та мобільності;
  • мають потрійну потребу в навчанні та розвитку;
  • низька толерантність до брехні (проявляється у тому, що вони хочуть отримувати білу зарплату, а їхня фірма живе за правилами);
  • їм потрібна довіра та підтримка від керівництва, в тому числі пояснення мотивів під час прийняття рішень;
  • немає поваги до ієрархічності, авторитет потрібно заслужити особисто;
  • їм важливо насолоджуватися життям, утримувати баланс між роботою та особистим життям.

Експерти наголошують на тому, що ці відмінності насправді існують, проте в реаліях юридичної професії вони не повинні жодним чином впливати на роботу та надання послуг клієнтам.

4d1f1742d250893d07c19cfbc71a1929

«Юридична професія – це ремесло. Хочеться, щоб воно ним залишалося. Через автоматизацію зменшиться кількість простої роботи, а складна інтелектуальна праця все ж таки залишиться (принаймні до того моменту, поки штучний інтелект не змінить цей хід справ). Тому ті, хто хочуть займатися юриспруденцією, приходять до великих компаній не за комфортом, а за тим, щоб їх чогось навчили. Якщо вони хочуть стати майстрами своєї справи, для цього потрібно працювати», – стверджує Микола Стеценко.

Тімур Бондарєв погоджується з тим, що існує різниця між поколіннями, тому важливо мати поруч молодого спеціаліста, який в деяких питаннях може розбиратися краще.

Інколи варто прислухатися до таких думок. Водночас пан Бондарєв резюмує: «Ми живемо в час швидкої комунікації, тому успішний партнер, передусім, повинен бути комунікатором у компанії та команді, а також ззовні, тому дуже важливо працювати з командою кожного дня».

Пані Войнаровська зауважила, що юридичний бізнес все ж таки будується на людях, тому важливо не лише навчити молодого спеціаліста, але й втримати його, а для цього потрібно застосовувати нові методи мотивації.

Клієнтський вимір: чому важливий фідбек?

Продовжуючи тему зміни поколінь, доречним є зауваженням про те, що покоління Y не просто працює інакше, але як клієнт обирає собі юриста за іншими критеріями. Під час другої сесії з’ясовували, до чого потрібно готуватися, представники інхаусів: керівник напрямку правового забезпечення проектів, міжнародних операцій та складних угод юридичного управління Альфа-Банк Україна Юлія Зоріна, керівник юридичного відділу кластеру СНД Представництва «Новартіс Фарма Сервісез АГ» в Україні Інна Касинюк, головний юрист Apostera GmbH Катерина Кокот, юрисконсульт ПАТ «Миронівський хлібопродукт» Родіон Тесля; а також представники юридичних компаній: керуючий партнер «Ілляшев та Партнери» Михайло Ілляшев, партнер Baker McKenzie В’ячеслав Якимчук та модератор цієї сесії, консультант з питань стратегії та розвитку Ірина Нікітіна.

Родіон Тесля, з позиції внутрішнього юриста компанії, яка залучає зовнішніх юристів для роботи з іноземним законодавством, зазначив: «Вибір радника – це завжди суб’єктивний процес, навіть якщо у вас дуже формалізовані процедури. Цей суб’єктивний чинник виражається в тому, як юристи проявляють свій професіоналізм, чи роблять свою роботу у визначений час, якісно та швидко. Водночас цей чинник будується на тому, як клієнт відчуває комунікацію із зовнішнім юристом. Тому важливо, щоб комунікація з поколінням Y була тією мовою, яку вони розуміють».

Відповідаючи на запитання проте, що важливо у відносинах з клієнтами, В’ячеслав Якимчук наголосив, що як би складно не було сприймати критику щодо своєї роботи, все ж таки важливо отримувати конструктивний фідбек від клієнта, оскільки саме це допоможе його зберегти та виправити ці недоліки у процесі подальшої співпраці.

Катерина Кокот додає, що фідбек – це хороша можливість для зовнішніх юристів дізнатися, що можна покращити, а також зрозуміти свою конкурентну позицію. Проте далеко не всі юридичні фірми намагаються отримати відгуки від своїх клієнтів.

На своєчасності та простоті таких фідбеків акцентує увагу Інна Касинюк: «Я фідбек даю на постійній основі. Тут дуже важлива простота. Необхідно одразу сказати, що хочу цього, будь ласка, зробіть саме так».

Водночас Михайло Ілляшев наголошує: «Часто буває, що клієнт чогось хоче, але не завжди вважає за потрібне цим поділитися, оскільки вважає, що це і так зрозуміло. Другий момент – це те, що фідбек має бути швидким. А що таке фідбек від клієнта – це оплата за послуги. В Україні ніхто довго не тримає в собі невдоволення. Якщо хтось чимось незадоволений, він одразу про це скаже».

Географічний вимір

В умовах глобалізації під час ведення проектів юридичної компанії важливо враховувати географічний чинник надання юридичних послуг. Про те, як розширити свої межі перебування на ринку, де знайти підрядників, на яких умовах з ними працювати, розповідали представники міжнародних та вітчизняних юридичних компаній з представництвами за кордоном.

98c298fdaa02f2ce6faa591c0554e69f

Маргарита Карпенко, керуючий партнер DLA Piper, зазначила, що 90% клієнтів DLA Piper – це міжнародні клієнти. Враховуючи, що український офіс знаходиться лише в Києві, вони залучають підрядників, але водночас компанія несе повну відповідальність за їхню роботу, тому таке залучення відбувається лише у нескладних випадках, в яких важко допустити якусь помилку.

Костянтин Лікарчук, керуючий партнер Kinstellar Kyiv, наголосив, що регіональним компаніям потрібно розвиватися, оскільки головними критеріями в їхній компанії для вибору контрагентів є знання англійської мови для вільного спілкування з іноземним клієнтом, а також хороша репутація.

Представник компанії з великої четвірки — Сергій Попов, партнер KPMG Law Ukraine — зазначив, що його компанія намагається не працювати через третіх осіб, залучаючи їх лише як продавців послуг, а роботу виконують штатні юристи компанії. В основу прийняття рішень такої співпраці покладена саме комерційна ефективність.

Помилки – це нормально

Відверто про те, що комусь наврядчи вдасться уникнути в юридичній практиці, розповідали керуючий партнер Asters Олексій Дідковський, керуючий партнер Spenser & Kauffmann Валентин Загарія та партнер Eterna Law Олег Мальський.

Необхідно розуміти, що всі роблять помилки у своїй діяльності, адже це людський фактор. Проте важливо розуміти, як можна нівелювати таку ситуацію, які потрібно зробити висновки. В юридичній практиці негативні моменти виникають як у внутрішніх відносинах в компанії, так і у взаємовідносинах з клієнтом.

«Якщо ви маєте 15-20 років приватної практики в Україні, але за цей час у вас не було конфліктів з клієнтом, обшуків та виїмок, ви не ходили з охороною та не були учасником кримінальної справи, то виникає питання, чи насправді ви — успішний юрист та чи займалися великими справами. В тій країні, де ми працюємо, це частина життя. Єдине питання, яке виникає: чи готові ви до такого, а також як ви з цим впораєтеся», – зауважив пан Мальський.

Олексій Дідковський, розповідаючи про кейс негативного досвіду шахрайства всередині компанії, наголошує: «Є речі, яких ви зовсім не очікуєте всередині компанії, від колег — особливо, якщо вони виросли в цій компанії».

Отже, правники зробили такі висновки:

  • необхідно налагоджувати відносини всередині компанії та об’єднуватися лише з тими, з ким маєте схожу систему цінностей;
  • моделюйте ситуації наперед у контексті «а що робити, якщо…?»;
  • співробітники не повинні боятися сказати про те, що проблема є на ранній стадії, щоб її можна було оперативно вирішити;
  • якщо проблема вже виникла, краще залучити колег-юристів, які захищатимуть ваші інтереси, а не намагатися відстоювати свою позицію самостійно.

Коментарі:

bc0bd3878d76d815e2ce0823a998f14dАндрій СтельмащукПрезидент Асоціації правників України, керуючий партнер «Василь Кісіль і Партнери»

«Форум «Розвиток ринку юридичних послуг в Україні» проходить вже вчотирнадцяте і користується незмінною популярністю серед юристів. Чому? Тому що це один з небагатьох майданчиків для спілкування партнерів юридичних фірм. Тут ми обмінюємося ідеями й думками, обговорюємо наболіле, плануємо та мріємо, а також разом впливаємо на майбутнє юридичної професії в Україні.

Плануючи Форум, ми щороку намагаємося вдаватися до нових форматів. Наприклад, у цьому році ми приділили більше уваги питанням майбутнього та обговорювали, до чого варто готуватися юридичній спільноті. В організаційному плані ми застосували більш динамічні формати роботи форуму, а саме коротші сесії, довші паузи, під час яких можна поспілкуватися зі спікерами. Ми й надалі плануємо «підхоплювати» нові тренди або ж створювати їх самостійно. Отже, інновації неминучі! Слідкуйте за нашими наступними заходами!».

6860f802b228bebe5ca4c0706b573f2eІрина Нікітінаконсультант з питань стратегії та розвитку

«Окрім цього форуму, я не знаю іншого заходу, на який би приходили партнери юридичних компаній, щоб відкрито поговорити про наболілі питання, обговорити цікаві теми не лише всередині фірми, але й обмінятися думками з колегами. При цьому десь себе показати, десь на інших подивитися. Це обмін досвідом, benchmark та просто емоційно-класний і теплий захід. Іншого такого заходу в Україні немає.

Для мене Форум – це своєрідна розетка, яка дає можливість за короткий час зарядитися ідеями на цілий рік!».

Джерело:

Картинки по запросу юридична газета