11

Споживачі масово змінюють постачальників газу, газзбути намагаються заблокувати процес.

Можливість зміни постачальника побутового газу з’явилася в Правилах постачання природного газу після 10.06.2020 року, коли були внесені зміни в Постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496. Вищезазначеними змінами Регулятор значно спростив процедуру зміни споживачем постачальника газу. Зміни набрали чинності з 01 липня 2020 року.

Пов’язані вони були з тим, що відповідно до статті 14 Закону України «Про ринок природного газу» кожному споживачу гарантовано право вільно обирати постачальника природного газу та кожен споживач має право на зміну постачальника природного газу.

Згідно з Правилами кожен побутовий споживач має право на вільний вибір постачальника шляхом укладення з ним договору постачання природного газу.

Постачальникам забороняється стягувати плату або вимагати будь-яку іншу фінансову компенсацію у зв’язку зі зміною постачальника.

Побутовий споживач, який має намір змінити діючого постачальника, повинен звернутись до нового постачальника із заявою-приєднанням до договору постачання природного газу.

Отримання новим постачальником заяви-приєднання до договору постачання природного газу від побутового споживача, який має намір змінити діючого постачальника, є початком процедури зміни постачальника.

Постачальник природного газу не пізніше трьох робочих днів з дня отримання від споживача заяви-приєднання до договору постачання природного газу (за умови, що у визначений термін постачальник не прийняв рішення про відмову в укладенні договору) направляє на інформаційну платформу повідомлення про намір побутового споживача змінити постачальника природного газу.

Таке повідомлення направляється постачальником виключно за умови надання споживачем заяви-приєднання до договору постачання природного газу та має містити дату отримання постачальником заяви-приєднання до договору постачання природного газу.

Визначена в інформаційній платформі Оператора ГТС дата отримання постачальником заяви-приєднання від побутового споживача є датою початку процедури зміни постачальника.

Протягом періоду зміни постачальника новий постачальник природного газу:

– не має права повторно подавати до інформаційної платформи повідомлення про намір одного і того ж побутового споживача змінити постачальника природного газу;

– має право анулювати подане ним повідомлення про намір споживача змінити постачальника, про що інформаційна платформа одразу повідомляє діючого постачальника.

Діючий постачальник на інформаційній платформі отримує повідомлення про намір його споживача укласти договір постачання природного газу з іншим постачальником. Таке повідомлення надсилається автоматично одразу після подання новим постачальником повідомлення про намір споживача змінити постачальника природного газу.

Новий постачальник природного газу розглядає подані побутовим споживачем документи та приймає рішення про укладення або відмову в укладенні договору постачання природного газу.

У разі згоди постачальника укласти договір із побутовим споживачем постачальник здійснює заходи з реєстрації такого споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника.

Постачання природного газу новим постачальником починається з дня, наступного за днем реєстрації споживача в Реєстрі споживачів постачальника.

У разі згоди постачальника укласти договір із побутовим споживачем початок постачання природного газу новим постачальником відбувається не пізніше двадцять першого дня з дня реєстрації заяви-приєднання споживача до договору постачання природного газу.

Зміна постачальника має бути завершена в термін не більше трьох тижнів з дня отримання новим постачальником заяви-приєднання до договору постачання природного газу від побутового споживача.

Після завершення процедури зміни постачальника новий постачальник протягом трьох робочих днів письмово повідомляє побутового споживача про дату, з якої здійснюється постачання природного газу новим постачальником.

Споживач зобов’язаний здійснити повний остаточний розрахунок з попереднім постачальником.

Попередній постачальник не пізніше ніж через шість тижнів після виключення побутового споживача з Реєстру його споживачів в інформаційній платформі зобов’язаний виставити такому споживачеві остаточний рахунок з урахуванням усієї непогашеної суми заборгованості, у тому числі за графіком погашення заборгованості (за його наявності) за договором постачання природного газу.

Побутовий споживач зобов’язаний здійснити оплату такого рахунку не пізніше десяти робочих днів з дня виставлення такого рахунку.

Якщо до початку процедури зміни постачальника на об’єкт побутового споживача було припинено (обмежено) постачання природного газу у зв’язку із наявною заборгованістю, постачання природного газу новим постачальником може здійснюватися після оплати всієї заборгованості перед постачальником, за ініціативою якого було припинено (обмежено) постачання природного газу.

З метою забезпечення безперебійного постачання природного газу діючий постачальник на умовах чинного договору здійснює постачання природного газу споживачу до дня початку постачання природного газу новим постачальником.

Заступник начальника департаменту енергоефективності Нафтогазу Олексій Хабатюк розповів, що «зараз постачальник може бути з будь-якого регіону України. Він може бути з Києва, Закарпаття, Харкова. У будь-якій точці України ви можете обрати цього постачальника. І він постачатиме вам газ за тією ціною, яку він запропонував».

На сьогодні вартість газу в різних компаніях значно відрізняється: вона може складати від 4,39 грн/м3 до 8.80787грн/м3.

Але ця історія із можливістю зміни постачальника газу дуже не сподобалася окремим газзбутам, тому вони намагаються оскаржити та скасувати зміни до Правил постачання природного газу в судах.

Так, із справи № 640/28566/20 відомо, що газопостачальник подав заяву про забезпечення позову до пред`явлення позовної заяви в якій просив суд:

– забезпечити адміністративний позов до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування постанови «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем», прийнятою Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10 червня 2020 року № 1080 шляхом зупинення дії постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10 червня 2020 року № 1080 «Про внесення змін до деяких постанов НКРЕКП та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем» до набрання законної сили рішенням у даній справі.

В обґрунтування поданої заяви про забезпечення позову позивач зазначав, що до набрання законної сили рішенням у даній справі існують реальні підстави вважати, що прийнята відповідачем постанова ставить у нерівні умови діючих постачальників та постачальників, які почнуть діяльність з 1 липня 2020 року, а саме діючі постачальники зазнають значних фінансових збитків у вигляді накопичення боргу за постачання природного газу у попередні періоди.

Також, з доводів на підтвердження реальності загрози на порушення прав позивача останній зазначав, що у разі запровадження встановленої Постановою від 10 червня 2020 року № 1080 спрощеної процедури зміни постачальника природного газу накопичені борги за період дії карантину набудуть статус «безнадійного» для діючого постачальника. При цьому новостворені підприємства, що стануть новими постачальниками природного газу, матимуть привілеї у вигляді стимулювання споживачів до переходу задля «залишення» боргів діючому постачальнику.

Позивач також зазначав, що очевидність небезпеки Постанови від 10 червня 2020 року № 1080 полягає в тому, що з високим ступенем вірогідності настануть події, які, безумовно, призведуть до порушення права та інтересів позивача.

У ході розгляду заявленого клопотання судом не виявлено існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам та інтересам позивача до прийняття у справі судового рішення або неможливості захисту таких прав та інтересів без вжиття заходів забезпечення позову.

Посилання заявника на ймовірність понесення позивачем необґрунтованих збитків внаслідок набрання чинності спірною постановою судом відхиляються, адже такі доводи є лише припущеннями, які на цій стадії не підтверджені належними і допустимими доказами.

Тож у задоволенні заяви Окружний адміністративний суд міста Києва відмовив.

Про аналогічні спроби з боку окремих газзбутів повідомляє і «Нафтогаз».

  

Раніше депутати в другому читанні ухвалили закон про врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.