31

Ухвалені бюджети у нас та у сусідів мають ряд подібних рис, втім деякі з них подібні лише на поверхні.

15 грудня Верховна Рада ухвалила закон про Державний бюджет на 2021 рік, який передбачає дефіцит у розмірі майже 250 мільярдів гривень. Такий розмір дефіциту може лякати, втім Україна не є лідером за цим показником, принаймні в абсолютних показниках. Далеко ходити не треба – сусідня Польща далеко випереджає нас. За інформацією Prawo.pl, того ж тижня Сейм ухвалив бюджет Польщі на наступний рік із дефіцитом у 82,3 мільярди злотих – понад 600 мільярдів гривень.

Зміни фінансування на наступний рік в Україні та Польщі одночасно схожі та відмінні. Так, під скорочення видатків у обох країнах потрапила освіта. Втім, на відміну від України, зі зменшенням фінансування також зіткнуться польські парламентарі у Сенаті. Відходячи від концепції порівняння, цікавим також є те, куди будуть спрямовані зекономлені на освіті та парламенті кошти – понад 7 мільйонів злотих спрямують на допомогу організаціям поляків за кордоном. І це при тому, що видатки на відбудову економіки країни будуть суттєво зменшуватися.

Видатки на систему правосуддя також будуть зменшуватися у 2021 році. Так, у бюджеті передбачено, що видатки на суди, прокуратури та інші установи будуть зменшені на 130 мільйонів злотих (майже мільярд гривень). Здавалося б, у такому разі збереження фінансування на рівні поточного року, як це передбачено в українському бюджеті, це ще непогано. Втім, не варто також забувати і про те, що рівень фінансування системи правосуддя цілком відмінний.

Так, у цьому році лише на судову систему у Польщі було виділено 9,2 млрд злотих або ж близько 70 мільярдів гривень. Зважаючи на те, що скорочення видатків на систему правосуддя торкнеться не лише судів, то їхнє фінансування залишиться на відмітці близько 9-9,1 мільярдів злотих. На фоні цієї цифри збереження фінансування українських на минулорічному рівні – 15,6 млрд грн – вже не здається такою райдужною перспективою.

Дійсно, питання фінансування діяльності судів у Польщі, як і багатьох інших галузей постало дуже гостро через пандемію. Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що польські суди стикнулися із величезними непередбачуваними видатками через коронавірус. Їм довелося відкласти «до кращих часів» інші статті видатків. І ці часи, виходячи з відсутності додаткового фінансування, у 2021 році не настануть. Втім, порівняння із українськими реаліями також недоречне. Адже у Польщі суди економили на ремонтах та закупівлі нових меблів. У свою чергу, в Україні з’явилися повістки через СМС та неопечатані скриньки для звернень, які ніхто не охороняє.

Наприкінці, так само не можна не відзначити ряд процесуальних відмінностей у процесі ухвалення бюджету. Так, в Україні закон вже чекає підпису Президента, а у Польщі «устава» ще має пройти голосування Сенату – верхньої палати парламенту. Сенат має розглянути бюджет протягом 20 днів після надходження та передати президенту або ж ветувати його. Ну і також варто відзначити відмінність у голосуванні. Якщо в Україні лише близько 10% депутатів проголосували проти проекту бюджету, то у Польщі голосування було доволі щільним – 234 «за» та 220 «проти».

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.