Паперові трудові книжки скасовуються, Україна переходить на електронні.
Верховна Рада ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» (реєстр № 3623 від 10.06.2020).
Законопроект був внесений в порядок денний попередньої сесії, проте Верховна Рада ніяк не встигала його розглянути. Нарешті за законопроект нажали зелені кнопки 265 депутатів.
Основна ідея полягає в запровадженні обліку трудової діяльності працівника в електронній формі за допомогою реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (Реєстр застрахованих осіб).
Проте, відмовлятися від паперових трудових книжок будуть поступово. Це створить можливості для:
– зменшення витрат роботодавців на ведення паперового документообігу;
– спрощення доступу до інформації про набутий стаж працівників для призначення виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, насамперед у випадку тимчасової втрати працездатності;
– врахування даних стосовно освіти та кваліфікації, яку має працююче населення та яку отримують молоді люди, для забезпечення узгодження пропозицій, які існують на ринку праці, та планування підготовки (перепідготовки) фахівців за актуальними напрямками;
– усунення можливих ризиків і негативних наслідків втрати трудової книжки, її фізичного пошкодження, фальсифікації та внесення недостовірних відомостей до цього документа.
Окрім того, ведення трудової діяльності працівника в електронній формі забезпечить необхідні умови для запровадження автоматичного призначення пенсій та соціальних виплат.
До другого читання депутати внесли в законопроект такі правки.
При укладенні трудового договору громадянин, який вперше приймається на роботу, буде мати право подати вимогу про оформлення трудової книжки.
На вимогу працівника, який вперше приймається на роботу, трудова книжка оформляється роботодавцем в обов’язковому порядку не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу.
Облік трудової діяльності працівника здійснюється в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку, визначеному Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Відповідні записи про навчання також заносяться до цього ж реєстру.
Власник або уповноважений ним орган зобов’язаний в день звільнення видати працівникові копію наказу (розпорядження) про звільнення, провести з ним розрахунок у строки, зазначені у статті 116 КЗпП, а також за вимогою працівника внести належні записи про звільнення до трудової книжки, що зберігається у працівника.
Власник або уповноважений ним орган на вимогу працівника зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігається у працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.
Для участі у процедурі обрання (призначення) членів Вищої ради правосуддя кандидат на посаду члена Вищої ради правосуддя замість трудової книжки буде подавати відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, копію послужного списку (за наявності).
Копія трудової книжки залишається в переліку документів, які подає кандидат на посаду:
- члена Рахункової палати;
- директора Українського інституту книги.
Відомості про складення Присяги державного службовця та посадових осіб місцевого самоврядування вноситимуться замість трудової книжки до Реєстру застрахованих осіб. Але такі відомості повинні занести в трудову книжку на вимогу такої особи.
До реєстру також занесуть відомості про присвоєння, зміну та позбавлення рангу державного службовця.
Це ж саме стосується і прокурорів.
Для участі в доборі кандидатів на посаду прокурора будуть подаватися відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Інформацію про проходження стажування вноситимуть замість трудової книжки до Реєстру застрахованих осіб.
Рішення про поновлення на роботі незаконно звільненого або переведеного працівника буде вважатися виконаним боржником з дня видання відповідно до законодавства про працю наказу або розпорядження про поновлення стягувача на роботі, після чого виконавець виносить постанову про закінчення виконавчого провадження.
Трудові книжки не застосовуватимуться для підтвердження факту звільнення з роботи працівника.
Включення Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників здійснюється протягом п’яти років з дня набрання чинності цим Законом на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою у порядку та строки, встановлені Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики.
Після завершення цих робіт наявні трудові книжки видаються працівникам особисто під підпис.
Власник або уповноважений ним орган зобов’язаний видати належно оформлену трудову книжку працівнику, з яким укладено трудовий договір до набрання чинності цим Законом та який звільняється до завершення процедури включення до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність, у день звільнення.
До завершення включення до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників дані трудової книжки використовуються для врахування відомостей про трудову діяльність за період до набрання чинності цим Законом.
Закон набирає чинності через три місяці з дня його опублікування.
Раніше КАС ВС пояснив, що про розгляд справи про накладення штрафу Держпраці особа повинна бути поінформована належним чином.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.