Третьякова разом з іншими депутатами раптом заговорила про передчасність та ризикованість запровадження другого рівня пенсійної системи.
У Раді 03.12.2020 зареєстрували законопроект 4408-1 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збалансування пенсійної системи», одним із співавторів якого є нардеп Галина Третьякова.
Даний проект Закону є альтернативним до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо накопичувальної професійної пенсійної системи» (реєстр. № 4408 від 20.11.2020).
Законопроектом передбачено зміну існуючого механізму компенсації роботодавцями витрат Пенсійного фонду України на виплату і доставку пільгових пенсій за рахунок підвищення розміру ставок єдиного соціального внеску за працівників (незалежно від їх віку та стажу роботи), які зараз працюють на роботах:
- з особливо шкідливими та особливо важкими умовами праці за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» від 24 червня 2016 року № 461 та за результатами атестації робочих місць – на 10 відсотків;
- на роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» від 24 червня 2016 року № 461 та за результатами атестації робочих місць, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах – на 5 відсотків.
У разі непроведення в установлені строки атестації робочих місць підвищений ЄСВ сплачується до проведення чергової атестації за наявності висновку спеціально утвореної на підприємстві комісії, до якої входить, зокрема, експерт з умов праці.
Зазначені додаткові платежі у повному обсязі спрямовуються до Пенсійного фонду України, тобто до солідарної складової пенсійної системи.
Стосовно вже існуючої заборгованості за пільговими пенсіями, то законопроектом передбачено можливість розстрочення такої заборгованості на період до 60 календарних місяців.
На відміну від основного проекту закону № 4408 від 20.11.2020, законопроект 4408-1 не пропонує запровадження накопичувальної професійної пенсійної системи для окремих категорій працівників.
У пояснювальній записці депутати зазначають, що запровадження будь-яких окремих елементів другого (загальнообов’язкового накопичувального) рівня системи пенсійного забезпечення є передчасним та вкрай ризикованим до визначення органами влади остаточної позиції з питання доцільності та конкретних механізмів його впровадження в цілому для всіх категорій майбутніх пенсіонерів шляхом прийняття окремого законопроекту.
До того ж, спроба вирішення проблеми заборгованості підприємств, установ і організацій з відшкодування витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пільгових пенсій одночасно із запровадженням накопичувальної професійної системи потребує значних додаткових витрат, для яких не передбачено економічно та логічно обґрунтованих джерел фінансування.
Крім того, за такого підходу існує великий ризик розбалансування солідарної складової пенсійної системи та збільшення навантаження на Державний бюджет.
Проблема, яку намагається вирішити законопроект – це заборгованість перед Пенсійним фондом з відшкодування пільгових пенсій, яка за 10 років зросла майже в 6 разів (з 2,6 мільярдів до 15 мільярдів) і продовжує зростати. З понад 10 тисяч підприємств, установ та організацій, які мають відшкодовувати пільгові пенсії, понад 8 тисяч мають заборгованість з відшкодування. При цьому понад 2,5 тисячі з них є економічно неактивними (перебувають в стані банкрутства або не мають активів для погашення заборгованості).
Раніше нардепи розповіли про діяльність судів в умовах децентралізації, її етапи та наслідки для органів влади.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.