Метою такого рішення називають забезпечення додаткових бюджетних надходжень.
17 вересня 2020 року Верховна Рада ухвалила закон № 909-ІХ, який передбачав внесення ряду змін до закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік». Одним із нових положень, які з’явилися у законодавстві після ухвалення цього закону, були повноваження уряду «скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій», встановлених законами для запобігання поширенню коронавірусу.
Одним із вищезгаданих обмежень є мораторій на документальні та фактичні перевірки, а також призупинення вже розпочатих перевірок з боку податкової служби. У Податковому кодексі зазначено, що такий мораторій встановлено з 18 березня і до останнього календарного дня місяця, у якому уряд оголосить про завершення карантину через COVID-19. Тобто, вже 9 місяців податківці не починають нових перевірок, а раніше розпочаті знаходяться у замороженому стані.
У підсумку, Державна податкова служба не витримала і пропонує дозволити певні види податкових перевірок.
Для цього податківці розробили відповідний проект постанови КМУ, який скорочує строк дії цього мораторію. Метою розробки і ухвалення цього документа його автори називають «забезпечення додаткових надходжень до бюджету за рахунок проведення контрольно-перевірочних заходів».
Найцікавішою частиною такої мотивації є те, що ще наприкінці листопада Міністерство фінансів повідомило про виконання податковою свого річного плану з доходів держбюджету. Тобто, і без цих перевірок податкова ефективно забезпечувала плановані надходження. Звісно, показники нинішньої дохідної частину бюджету навесні занизили – зокрема, і через обмеження перевірок – але сумніви щодо послідовності таких дії податківців виникають. У податковій повідомляють, що загальна сума ризиків несплати податків лише за зупиненими плановими перевірками становить понад 39 мільярдів гривень.
Отже, ДПСУ пропонує, щоб уряд надав її можливість проведення таких видів перевірок:
- Усіх перевірок, які були незавершені станом на момент запровадження мораторію;
- Документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.12 Кодексу;
- Документальних позапланових перевірок на підставі підпунктів 78.1.1 та/або 78.1.4 Кодексу суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення вочевидь нереальних операцій з придбання товарів/послуг із переліку ризикових платників податків;
- Документальних позапланових перевірок платників податків, щодо яких отримано інформацію про порушення платником валютного законодавства;
- Документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіка проведення планових документальних перевірок заплановані на листопад-грудень 2020 року;
- Фактичних перевірок.
За прогнозами податківців, завдяки цим заходам потенційні доходи держави можуть зрости майже на 50 мільярдів гривень. До того ж, за 600 скаргами ДПСУ ще не встановило, про які суми ризиків йдеться. Така сума може здаватися доволі невеликою відносно запланованих на рік доходів бюджету у понад 1 трильйон гривень. Втім, також варто зважати на той факт, що 50 млрд гривень – це понад 10% доходів, які цьогоріч мала забезпечити податкова.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що Галина Третьякова поставила під сумнів, що ФОПи платять принаймні 8000 грн податків на рік.
Нижче наводимо текст проекту Постанови.
ПРОЕКТ
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 2020 р. №
Київ
Про скорочення строків дії обмежень, встановлених
пунктом 522 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»
Податкового кодексу України, в частині дії мораторію
на проведення деяких видів перевірок
Відповідно до пункту 4 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 17 вересня 2020 року № 909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» Кабінет Міністрів України постановляє:
- Скоротити строки дії обмежень, встановлених пунктом 522 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – Кодекс) з 18 березня 2020 року по дату набрання чинності цією постановою, в частині дії мораторію на проведення таких видів перевірок:
- тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними;
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.12 пункту 78.1 статті 78 Кодексу;
- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення вочевидь нереальних операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених в межах роботи Тимчасово слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року № 568-ІХ «Про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України»);
- документальних позапланових перевірок платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства;
- документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіка проведення планових документальних перевірок заплановані на листопад-грудень 2020 року;
- фактичних перевірок.
2. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.
Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.