21

Коштами від плати за проїзд спробують покрити недостачу фінансування будівництва доріг та ремонт наявної інфраструктури.

Обговорення створення платних доріг в Україні триває доволі давно. Втім, вже понад рік тому Міністерство інфраструктури оголосило, що такі дороги таки з’являться, та навіть назвало, за проїзд якими дорогами водіям доведеться платити. Черговий крок до передачі доріг у концесію робить Укравтодор своїм проектом постанови Кабміну про затвердження Порядку експлуатації платних автомобільних доріг загального користування.

Якими вони будуть – платні дороги?

Загалом, документ доволі невеликий – основний його зміст зводиться до підпунктів 3.1 та 3.2, які, власне, і визначають процедуру експлуатації платних автомобільних доріг. Отже, відповідно до цього проекту, дорога переходитиме у статус платної протягом 30 днів з моменту опублікування відповідного рішення КМУ про її віднесення до платних. У цьому рішенні обов’язково має міститися така інформація:

  • Початок та кінець дороги або ділянки, що має стати платною;
  • Протяжність цієї дороги чи ділянки;
  • Перелік пересічень дороги іншими дорогами;
  • Основні технічні характеристики альтернативного безоплатного проїзду.

Платні дороги будуть поділятися на три види – залежно від способу стягнення оплати з водіїв: відкриті, закриті та змішані. Дороги із відкритою системою будуть огороджувати, а оплату стягуватимуть при в’їзді на неї. Дороги із закритою системою навпаки матимуть на увазі оплату при з’їзді з неї, а сама дорога буде огороджена. Як саме та які саме ознаки відкритих та закритих доріг у собі будуть поєднувати змішані дороги, зі змісту проекту незрозуміло.

Навіщо потрібні платні дороги

У супровідних документах до проекту постанови також можна знайти обґрунтування не лише ухвалення цього проекту, але й потреби створення платних доріг в Україні. Здавалося б, ця інформація має бути у пояснювальній записці, але в Укравтодорі вирішили її «сховати» у аналізі регуляторного впливу. Отже, у відомстві зазначають, що запровадження платних доріг – один із кроків до відновлення дорожньої інфраструктури, а точніше – спосіб отримати гроші на відповідні заходи.

Так, за підрахунками Укравтодору, «для відновлення дорожньої інфраструктури України потрібно близько 1 трлн грн (40,8 млрд дол. США) протягом 10 років. За останні 5 років уряд виділив 1,2 млрд дол. США на рік на всю дорожню інфраструктуру, що свідчить про недофінансування заходів з оновлення та обслуговування доріг у розмірі близько 2,8 млрд дол. США на рік». І частину цих коштів планують залучити саме за рахунок платних доріг.

«Безкоштовні» платні дороги

Цікавим також є прогноз відомства щодо впливу проекту на зацікавлені сторони – зокрема, на населення. Так, на думку Укравтодору, люди відчують лише позитивний вплив від запровадження платних доріг через «підвищення доступності до автомобільних доріг з належним транспортно-експлуатаційним станом». Імовірніше за все, йдеться про територіальну складову доступності.

При цьому у аналізі прямо пишуть, що витрати для населення від запровадження платних доріг «відсутні». Чому ж у відомстві не помітили – або ж вирішили не помічати – того, що платні дороги знизять цю саму доступність у фінансовому плані, незрозуміло. Тобто, хороша дорога дійсно стане ближчою географічно, втім за неї треба буде платити.

Можливо, логіка таких висновків повертає нас до згаданого вище «альтернативного безоплатного проїзду» – ті, хто не захоче чи не зможе платити за проїзд, будуть їздити безкоштовними альтернативами, які де-факто, скоріше за все, будуть у «неналежному експлуатаційному стані» доволі тривалий час. Хоча навіть і так говорити про відсутність будь-яких витрат для населення буде навряд доречно, адже у такому разі людина не відчуватиме переваг якісного дорожнього полотна.

Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, як депутати хочуть віддати Укравтодору ключову роль у визначенні вартості будівництва доріг.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.