З серпня 2020 року в Україні запроваджено ринок природного газу. Будь-який споживач, як побутовий, так і бізнес, отримав змогу вільно обрати або змінити газопостачальника.
Загалом плата за газ складається з двох тарифів:
1) за доставку газу – тариф встановлює НКРЕКП, який є однаковий для споживачів по області, і сплачується помісячно виходячи з кількості річного споживання газу протягом попереднього року, що ділиться на 12. У цій частині й далі діє монополія колишніх «облгазів», які тепер іменуються Оператор ГРМ (газорозподільних мереж) та до мереж яких «прив’язаний» споживач;
2) за постачання газу – цю плату встановлює постачальник газу самостійно, тому існуючі тарифи на ринку коливаються від 6,9 до 10,8 грн за м. куб. природного газу. Хоча Уряд вже анонсував державне регулювання й цього тарифу, відреагувавши в такий спосіб на «тарифні протести».
Оператора ГРМ змінити неможливо, споживач може змінити лише постачальника газу, здійснивши наступні кроки.
КРОК 1. Обрати постачальника
Пропозиції постачальників можна знайти у мобільному додатку «Енергетика онлайн», на сайтах постачальників або ж за допомогою сервісу порівняння цін «Газотека». Інформацію про цінову політику газу також наводить сайт «Газ Правда».
Дізнатись про свій тариф споживач може в особистому кабінеті на сайті газопостачальника або ж у платіжці.
При виборі постачальника обов’язково перевірте наявність і актуальність його ліцензії на сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у галузі енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) у розділі «Ліцензійний реєстр НКРЕП».
Газопостачальника можна змінити онлайн, скориставшись веб-сайтом «Газотека», або безпосередньо через сайт відповідного постачальника. З допомогою «Приват 24» можна обрати постачальника ТОВ «ГК «Нафтогаз України». Для оформлення документів онлайн потрібно мати електронний цифровий підпис (ЕЦП).
Якщо у вас немає ЕЦП або Ви не можете подати документи онлайн, тоді варто звернутись безпосередньо через точку обслуговування в певному населеному пункті. Дані про точки обслуговування можна знайти в Інтернеті.
КРОК 2. Подати документи новому постачальнику
Для того щоб перейти до нового постачальника, необхідно укласти з ним договір. Побутовий споживач для укладення договору надає постачальнику такі документи:
- заяву-приєднання до умов договору, копія паспорта, РНОКПП;
- документи про право власності чи користування об’єктом (витяг з державного реєстру, договір купівлі-продажу, оренди тощо).
Споживач, який використовує газ для бізнес діяльності, додатково подає акт звірки взаєморозрахунків з попереднім постачальником або довідку про відсутність заборгованості.
Постачальник має право вимагати надання інших документів, однак їх перелік повинен бути чітко зазначений на сайті. Таким документом, до прикладу, може бути останній рахунок за розподіл або постачання газу.
Документи розглядаються протягом 3 робочих днів. Якщо потрібно уточнити якусь інформацію чи отримати додаткові документи, постачальник впродовж 5 днів звертається до споживача із відповідним запитом. Варто пильнувати етап опрацювання Вашої заяви, адже, у разі ненадання інформації чи документів за запитом постачальника протягом 15 днів з моменту її реєстрації, заява анулюється.
Споживачу не потрібно додатково повідомляти попереднього постачальника про розірвання договору, адже такий договір розривається автоматично з моменту укладання угоди з новим постачальником.
Після перевірки документів, у випадку прийняття рішення про можливість приєднання споживача, постачальник реєструє його у своєму Реєстрі споживачів.
КРОК 3. Отримати відповідь від нового постачальника
Після завершення процедури, що триває не більше 3 тижнів, новий постачальник протягом 3 робочих днів письмово повідомляє споживача про дату, з якої постачання здійснює новий постачальник. До цієї дати газопостачання здійснює попередній постачальник.
Новий постачальник розпочинає газопостачання не пізніше 21 дня з дати реєстрації заяви-приєднання.
КРОК 4. Отримати та оплатити остаточний рахунок від попереднього газопостачальника
Попередній газопостачальник не пізніше ніж через 6 тижнів після виключення побутового споживача з Реєстру його споживачів виставляє остаточний рахунок за спожитий газ.
Такий рахунок потрібно оплатити не пізніше 10 днів з дня його виставлення. У разі незгоди із сумою заборгованості можна звернутись із претензією у довільній формі безпосередньо до постачальника або ж до суду. В останньому випадку справа розглядатиметься в порядку цивільного судочинства.
Якщо наявна заборгованість, постачальник надсилає споживачу повідомлення з вимогою самостійно припинити споживання газу і допустити постачальника для пломбування запірних пристроїв. Постачальник може залучати Оператора ГРМ (облгаз). Якщо споживач не допустив відповідних працівників чи самостійно не перекрив запірний пристрій, постачальник має право на відшкодування збитків.
Після сплати заборгованості чи складання графіка її погашення (реструктуризація за домовленістю із постачальником) та оплати збитків, газопостачання відновлюється.
Постачальник «останньої надії»
Якщо у Вас тимчасово відсутній постачальник газу, наприклад, він збанкрутував чи його ліцензія зупинена/анульована, то Ви маєте право звернутись до постачальника «останньої надії» – ТОВ «ГК «Нафтогаз України» (на підставі розпорядження Кабміну від 22.07.2020 № 917-р).
Постачальник «останньої надії» не може відмовити Вам в укладенні договору, проте максимальна тривалість постачання ним газу не може перевищувати 60 календарних днів та в будь-якому випадку не має тривати довше ніж до кінця календарного місяця, наступного за тим місяцем, у якому почалося фактичне постачання природного газу таким постачальником.
Законодавством не передбачені жодні обмеження щодо періодичності зміни постачальника, однак, в будь-якому випадку потрібно буде пройти всі «кроки переходу». Змінити постачальника природного газу стало значно простіше, адже пройти усю процедуру можна онлайн із будь-якого куточка України.
У випадку, якщо у Вас виникли складності або спір із постачальником природного газу, радимо залучати фахових юристів.