Зареєструватися підприємцем онлайн можна через «Онлайн-будинок юстиції», портал держпослуг iGov — підходить вам, якщо прописані в Дніпропетровській, Донецькій або Тернопільській областях.
Визначиться із видами діяльності
У нас є кілька статей про ведення бізнесу в різних сферах, там ми перерахували коди КВЕД, які треба зареєструвати, правила ведення обліку. Почитайте їх:
- Підприємці: розробники та дизайнери
- Підприємець-СММник: який КВЕД обрати, група ЄП, звітність
- ФОП: фотографи, блогери, копірайтери
- Бізнес ФОП: кав’ярні
- Виїзна торгівля
- Як відкрити літній майданчик
- ФОП: колорист, бровист, перукар, майстер манікюру
- Інфобізнесмени та коучі: як законно вести діяльність
- Підприємець і пасажирські перевезення
Потрібен КЕП
Що таке КЕП — це кваліфікований електронний підпис, раніше називався ЕЦП. Отримати його може будь-який українець.
Безкоштовно видає податкова, із цим підписом ви зможете працювати з усіма державними сервісами. Термін дії — два роки.
Де отримати: видачею КЕП займаються 2–3 ДПС в кожній області, а у Києві — у кожному районі.
Адреси ДПІ, де можна одержати електронний підпис.
Якщо ви клієнт ПриватБанку, можете безкоштовно згенерувати електронний підпис у Приват24. У меню «Всі послуги» виберіть «Бізнес» і «Завантажити сертифікат» і дійте згідно з підказками на екрані.
Без електронного підпису зареєструвати ФОП дистанційно не вийде.
КЕП також видають платно інші АЦСК, можете отримати й там. Якщо в АЦСК пропонуватимуть покупку токена за 680 грн для запису ЕЦП, знайте, що це не обов’язково, записую КЕП на звичайні флешки й навіть диски.
Після того як КЕП буде у вас на руках, треба подати в податкову Заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів.
Заповнення заяви
На сьогодні оптимальний варіант для онлайн-реєстрації ФОП — це сервіс Мін’юсту. Заповнюйте все українською.
Не сподівайтеся, якщо раптом щось не виходитиме, вам не нададуть роз’яснень. У чатах з вами спілкуватиметься бот.
Авторизуйтеся в системі за допомогою свого КЕП, оберіть АЦСК, файл ключа і вкажіть пароль.
Які тут можуть бути помилки: ваш КЕП може не підтримуватися сервісом, попри те що АЦСК є в списку.
У пункті «Реєстрація бізнесу та ГО» виберіть: фізична особа — підприємець.
У правому верхньому куті натисніть на «Додати заяву», вам потрібно перейти в «Державна реєстрація фізичної особи підприємцем».
Що заповнювати у формі:
- ПІБ, дату народження та 10-значний податковий номер — РНОКПП. Українці, які не отримували ІПН, ставлять відмітку і вказують паспортні дані.
- Країна громадянства — Україна.
- Адреса. Вказуєте свою адресу реєстрації, ту, що в паспорті. Якщо прописані в Чернівцях, а фактично мешкаєте у Львові, пишіть чернівецьку адресу.
Якщо прописані в Києві, область не вказуєте. При введенні перших букв назви області/міста/вулиці система підкаже вам варіанти, не схибте з вибором: якщо виберете не свій, вам можуть відмовити в реєстрації.
Коди видів діяльності вказуються відповідно до КВЕД-2010. Ви починаєте вводити КВЕД, а система підказує назву. Код, позначений галочкою, вважатиметься основним.
Реєструйте відразу максимальну кількість кодів, щоб не робити цього потім.
Якщо плануєте працювати на спрощеній системі, вам треба знати, що є заборонені КВЕДи для спрощеної системи в принципі й для конкретних груп ЄП.
Підприємцем вас зареєструють із будь-яким КВЕДом, а от при поданні заяви на спрощену систему із забороненими КВЕДами не пропустять.
Контактні дані повідомляти не обов’язково, але рекомендуємо залишити хоча б номер телефону. Якщо заяву за вас заповнює посередник, нехай дає ваші контакти.
«Інші відомості» заповнювати необов’язково. Тут має бути інформація про представників (наприклад, бухгалтеру), які від вашого імені зможуть підписувати договори або подавати документи держреєстратору.
Вам запропонують вибрати регіон, куди подаєте заяву — це має бути область, у якій зареєстровані. Автоматично буде обрана потрібна область, але в разі чого, є можливість вибирати з випадного списку.
Відправляєте заяву.
Система додатково не попереджує, чи зберегти дані, й якщо випадково закриєте сторінку з заповненою формою до відправки, вносити дані доведеться повторно.
Коли зареєструють
Протягом 24 годин з моменту подання документів без урахування вихідних.
Дані про вас як про ФОП з’являться в Єдиному реєстрі. І якщо плануєте працювати на загальній системі, інших документів подавати не треба.
Подати заяву на спрощену систему при реєстрації
Заповнити й подати заяву можна одночасно з реєстрацією ФОП.
Якщо не подати відразу, доведеться йти в податкову особисто. На подання виділяється 10 днів після держреєстрації ФОП.
Натисніть на «Додати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування…».
У формі заповнюєте не все, а такі пункти:
Відмітка напроти «Реєстрація (перехід)».
Пункт 1 — назва ДПС за місцем реєстрації, там ви перебуватимете на обліку як підприємець.
Пункти 2−3 в онлайн-формі заповняться автоматично.
Пункт 4 — ваше місце проживання, те саме, яке вказували в заяві на реєстрацію ФОП.
У п. 5 заповнюєте пп. 5.1. Пишіть дату, з якої ви вважаєтеся єдинником:
- 3-я група — це дата подання заяви про держреєстрацію підприємцем.
- 1–2-а групи вважаються платниками ЄП з першого числа місяця, що настає після подання заяви. Тобто, якщо зареєстрували ФОП і подали заяву 6 березня, єдинником станете з 1 квітня.
Підпункт 5.1.1 — ставка та група ЄП.
Пункт 6 — потрібно вказати конкретну адресу: код КОАТУУ, область, населений пункт, індекс. Якщо діяльність будете вести відразу в декількох місцях, вкажіть кілька адрес.
Пункт 8 — перелічіть КВЕДи, якими будете займатися на єдиному податку, відповідно до КВЕД-2010. Пам’ятайте, що вас не зареєструють на спрощеній системі, якщо вкажете заборонений КВЕД або якщо виберете заборонений для вашої групи вид діяльності.
Пункт 9 — якщо є заборгованість із податків, вас можуть не зареєструвати на ЄП.
Коли вперше платити податки й подавати звітність
3-я група. Декларацію з єдиного податку перший раз подаєте за квартал, у якому зареєструвалися. Навіть якщо фактично дохід не отримували. ЄП сплачуєте у вигляді відсотка від доходу, після подання декларації.
1–2-а групи. Вважається, що платником ЄП стаєте з 1-го числа місяця, який настає за місяцем реєстрації.
Виходить так: якщо подали заяву на спрощену систему 3 березня, єдинником стали 1 квітня — за період з 03.03 по 01.04 ви вважалися ФОП на загальній системі, і вам треба подати декларацію про майновий стан і доходи.
Строк подання — протягом 40 днів після закінчення кварталу, у якому зареєстрували ФОП. Навіть якщо дохід не отримували, декларацію подаєте, просто з нульовими показниками (консультація в ЗІР, підкатегорія 104.09).
ЄСВ. Платником ЄСВ ви вважаєтеся з місяця реєстрації ФОП. Навіть якщо зареєструвалися 30 березня, треба сплатити ЄСВ за весь місяць. Розмір мінімального платежу — 1039,06 грн на місяць.